Rocka teknologinerd, med hjertet på rett plass…

26.01.2023
Stortives på scenen og er kjent for å rive med seg publikum. Anita Schjøll Abildgaard kommer til Haugalandskonferansen 10. mars
Er kåret til en av verdens mest innovative tech-kvinner. 10. mars kommer hun til Haugalandskonferansen!

Anita Schjøll Abildgaard er direktøren, fortelleren, teknologi-geeken og gründeren med lidenskap for teknologi som gjør menneskers liv bedre.

Hun er seriegründer i ordets rette forstand; karrieren inkluderer oppstarts- og innovasjonsprosjekter i 10 ulike bransjer, inkludert utvikling av et e-læringsverktøy i Silicon Valley, redusering av energiforbruk i prosessindustrien og å legge til rette for solcellebusiness i Kenya.  Hun har også studert ved 6 universiteter. Og hun har bygget en racerbil…

-Vi trenger gale mennesker med store idéer for å skape den crazy fremtiden vi er på vei inn i!
Anita Schjøll Abildgaard er blitt utpekt som en de fremste kvinnene innenfor teknologi i verden i dag. Og selskapet hennes, Iris AI, som et av verdens ti mest innovative selskaper innen  kunstig intelligens. Nå vil hun og selskapet Iris.ai revolusjonere hele verdens forskning ved hjelp av nettopp det.
-Vi trenger gale mennesker med store idéer for å skape den crazy fremtiden vi er på vei inn i, mener hun.

Hovedproduktet til Iris.ai er 'the Researcher Workspace', som er en kunstig intelligens-basert arbeidsplattform for alle som må håndtere store mengder vitenskapelige dokumenter - alt fra patenter, til artikler og interne rapporter - der fakta og presisjon er avgjørende.

- Løsningen vår er et «intelligens-lag» på toppen av en hvilken som helst dokumentsamling.  Verktøyet fungerer om dokumentsamlingene består av 100 eller 50,000,000 artikler, sier Schjøll Abildgaard, administrerende direktør i selskapet.

- Vi løser problemer som rett og slett ikke kan gjøres manuelt, og på sikt bygger vi en kraftfull, tverrfaglig kunstig intelligens som kan hjelpe oss mennesker å finne ny innsikt,  basert på milliarder av publiserte forskningsfunn.

I veldig mange debatter om kunstig intelligens, er spørsmålet veldig ofte 'mennesker mot maskiner', men det er jo helt feil premiss, både på kort sikt og lang sikt. Menneske-maskin-samarbeid er jo der vi virkelig har muligheten til å blomstre - også som mennesker, fastslår en engasjert Abildgaard, som gløder for fremtiden og mulighetene som ligger foran oss.

-Og man trenger altså ikke ha en doktorgrad i kunstig intelligens og maskinlæring for å ha en mening, en stemme og en påvirkningskraft for hvordan vi bygger denne fremtiden,  tilføyer hun.

Fra teater og kommunikasjon til robotikk, biomekanikk og kunstig intelligens
Og Anita Schjøll Abildgaard har da også en litt annerledes bakgrunn enn den «vanlige» teknologi-gründeren.
I oppveksten var hun over gjennomsnittet interessert i realfag, men lærte seg ikke programmering. I stedet tok hun en bachelorgrad i drama, teater og kommunikasjon etter videregående.

I løpet av det første året av studiet startet hun sitt første selskap, og havnet etter hvert på Gründerskolen, som sendte henne til San Francisco. Der møtte hun for første gang tech-verdenen. Hun endte opp på Singularity University, en utdanningsinstitusjon som jobber med kunstig intelligens, robotikk og biomekanikk, og holder til ved NASAs Ames Research Center i California.

Her ble hun drillet i å lete etter det hun kaller «ordentlige problemer», spørsmål om hvordan teknologien kunne hjelpe menneskeheten å nå FNs tusenårsmål.
Dette var også opptakten til hennes lidenskap for innovasjon og teknologi som gjør menneskers liv bedre. Hun mener at hver og en av oss har makten til å forlate denne verden i det minste litt bedre enn vi fant den.

-Det som har drevet meg i alt jeg har gjort de siste årene er – og jeg vet at det høres idealistisk og naivt ut – er å gjøre folks liv bedre. Det jeg gjør må bety noe for noen, men det må i tillegg være forankret i økonomiske insentiver, sier hun bestemt.

Scenevant og brennende engasjert
Alt Anita Schjøll Abildgaard gjør er knyttet mot fremtidsrettet teknologi, og da spesielt kunstig intelligens. I tillegg deler hun engasjementet sitt i form av foredrag i inn- og utland. Fra scenen leverer hun forrykende reiser inn i fremtidens teknologi, men med føttene solid plantet i nåtidens realitet – inkludert de etiske aspektene;

-Det som er utrolig spennende med kunstig intelligens, er at den mer enn noen annen teknologi kan avdekke de avtrykkene - i form av data - som vi mennesker har skapt. Og det er på godt og vondt, for det er mye vi mennesker har valgt å gjøre som virkelig ikke er spesielt kjærlighetsfullt eller konstruktivt, mener Anita S. Abildgaard.

Anita stortrives på scenen og er kjent for å «rive med seg» publikum. Hun sprudler, prater fort og velartikulert – og bruker sin tidligere bakgrunn i fortellerkunst, teater og pedagogikk når hun deler kunnskap, erfaring og historier.

10. mars står hun på scenen på Haugalandskonferansen. Fest setebeltene – og vær klar for et solid avtrykk!

Her kan du lese mer om programmet