Sammenslåing av sparebanker

02.11.2023
Sammenslåingens nye banksjef Bente Haraldson Syre
Haugesund Sparebank slår seg sammen med Tysnes Sparebank.
I en pressemelding meddeles en fusjonsavtale mellom Haugesund og Tysnes Sparebank. Den nye administrerende banksjefen for begge bankene blir Bente Haraldson Syre. Hun er nåværende banksjef i Haugesund Sparebank, og overtar for Dag Sandstå i Tysnes. Han går av med pensjon i januar 2025.

Videre meldes det at banken nå blir en del av Eika-alliansen. Banksjef Syre sier i pressemeldingen: - Å gjøre Haugalandet og Sunnhordland til et enda bedre sted å bo og leve, er vårt viktigste samfunnsoppdrag. Sammenslåingen vil gjøre banken enda sterkere partner for personkundene, næringslivet og lokalsamfunnene.

For kundene vil sammenslåingen bety at tilstedeværelsen vil bli den samme og bedre. Rådgiverene og lokalkontorene opprettholdes. Tysnes Sparebank ble etablert i 1862, og har kontorer i Tysnes, på Husnes, Stord og i Bergen. Disse vil fremdeles være de samme og med lokal beslutningsmyndighet.

Eika-alliansen skal være en pådriver for mer samarbeid i det norske bankmarkedet for selvstendige banker.
- Vi ser frem til et langvarig og verdiskapende samarbeid med Haugesund Sparebank, som vi har lært å kjenne som en meget veldrevet og offensiv bank, sier konsernsjef i Eika Gruppen Hege Toft Karlsen.
Finans