She's back!

15.10.2021
Nejra Macic har fått best score av alle samtlige ganger hun har vært foredragsholder på ByggArena. Her fra konferansen i 2020.
Sjeføkonomens prognoser blir flittig brukt
Prognosesenterets sjeføkonom, Nejra Macic, har fått best score av samtlige foredragsholdere alle gangene hun har gjestet ByggArena, og tallene og prognosene hun presenterer blir ikke bare hørt og glemt. Snarere brukes de av konferansedeltakere fra forskjellige bransjer til strategisk satsing gjennom året.

– Derfor er det helt naturlig å invitere Nejra tilbake nok en gang, sier prosjektleder Hilde Øygarden i Næringsforeningen, og legger til at sjeføkonomen har en sjelden evne til å gjøre det mange oppfatter som kjedelig tallmateriale interessant og ‘spiselig’. En enstemmig komité var særdeles fornøyd da hun hadde en åpning i kalenderen.

Macic lager en grundig analyse basert på tall fra Haugalandet. Det er helt naturlig å se på utviklingen i boligmarkedet; kvadratmeterpris, tap/gevinst ved boligsalg, behov, bygging og befolkningsvekst.

– Vi har også spilt inn nærings- og hyttemarked til henne, kanskje hun kan se litt på de områdene også. I tillegg er det naturlig å få et bilde på hvordan pandemien har påvirket boligmarkedet, sier Øygarden.

Macic uttalte seg nylig til Dagens Næringsliv etter at forslag til statsbudsjett ble lagt frem. Der foreslår regjeringen flere endringer i boligbeskatningen. Målet med økt verdsettelse av boliger er å «bidra til at en større del av sparingen går til næringsvirksomhet».

Forslagene:

• Øke verdsettelsen av de dyreste primærboligene. For den delen av verdien som overstiger 15 millioner kroner, øker verdsettelsen fra 25 til 50 prosent. Boliger med lavere verdi enn 15 millioner kroner skjermes, og vil fortsatt ha en lav verdsettelse på 25 prosent.
  • Øke verdsettelsen av sekundærboliger videre fra 90 til 95 prosent.
  • Oppjustere formuesverdiene for fritidsboliger med ti prosent.

Venter forsiktig nedgang

– Konsekvensene blir trolig en svakt negativ effekt på etterspørselen i high-end segmentet av boligmarkedet, de typiske sekundærboligene, altså mindre leiligheter, og generelt i fritidsboligmarkedet, sier sjeføkonom Nejra Macic i Prognosesenteret til Dagens Næringsliv.

Her kan du lese mer om programmet for årets ByggArena som går av stabelen fredag 12. november.

Bygg & Anlegg