Skal bygge yrkesstolthet

31.03.2022
Rørlegger Geir Sirnes AS ønsker å synliggjøre hele bredden i faget. Fra venstre: Rørleggermester og prosjektleder, Vetle Broen, rørleggermester og prosjektleder, Runar Tangen og butikk & markedssjef  Morten Sollesnes.
-I dag handler rørleggerfaget om langt mer enn å fikse tette toaletter, sier rørleggermesteren.
Klokken er 8 på en onsdag. Innen Næringsforeningens utsendte har rukket å parkere og låse sykkelen utenfor butikken har en stappfull parkeringsplass blitt tomSamtlige av de 20 profilerte firmabilene tok av i ulike retninger i Karmsundsgata.

Butikk og markedssjef i Rørlegger Geir Sirnes AS, Morten Sollesnes, bekrefter at det er god pågang av  kunder. Utfordringen som opptar han er av en helt annen natur: Rekruttering av gode fagfolk.

-Vi ønsker å bygge opp yrkesstoltheten rundt rørleggerfaget. Det å være en rørlegger i dag handler om helt andre ting enn å sitte på knærne og skru på rør. I dag handler det om design av bad, energibesparelse og varmeanlegg. I tillegg spiller vi en viktig rolle i den bærekraftige omstillingen samfunnet skal gjennom, sier han.

Sollesnes har utvilsomt et brennende engasjement for faget. Nå jobber han for å nå de yngre. Derfor er han engasjert i ulike verv, blant annet rekrutteringsrådet for bransjen.

-Vi har tett dialog med yrkesskolene og jobber for å nå ut til ungdomsskolene . På den måten er det lettere for skolene å forstå behovet i næringslivet. I tillegg inviterer vi inn elever som vurderer faget til å skygge våre rørleggere, sier han.

Han mener nøkkelen for å øke yrkesattraktiviteten ligger i å sette seg inn i hvordan de unge tenker.

-Ta for eksempel når vi reiser rundt til ungdomsskolene. I stedet for å møte opp i en skitten svart genser med logoen til bedriften, hvorfor ikke heller ha på deg klær som de kjennes seg igjen i og legger merke til? Det er store muligheter for å gjøre karriere i denne bransjen. Derfor må vi synliggjøre hele bredden av hva vi jobber med, sier han og trekker frem et eksempel;

-Dagens varmtvannstanker dreier seg om langt mer enn varmt vann. I dag laster de ned strømprisene og varmer automatisk vannet når prisen er lav. Det vi jobber med er en del av fremtiden, sier han.

-Kommer aldri til å bli erstattet av en robot

Rørlegger Geir Sirnes AS omsetter årlig for rundt 40 millioner og retter seg i hovedsak mot privatmarkedet. Mens bedriftsrettet rørleggerfirma har et fåtall større kunder å forholde seg til, har de 30-40 kunder – gjerne i løpet av en dag.

-Det er det vi liker og er god til. I tillegg er våre ansatte ofte utadvendte og liker å være ute og snakke med folk, sier han.

Parallelt med økte strømpriser har etterspørselen for rørleggertjenester tatt av. Ifølge Sollesnes vil det alltid være behov for rørleggere.

-Vi hadde en periode i fjor vinter der rørene til en del folk frøs. Da hadde vi 60-70 telefoner til dagen og vi jobbet på spreng for at folk skulle ha tilgang til noe så elementært som vann, sier han.

- Vi kommer med andre ord aldri til å bli erstattet av en robot, avslutter han.
Bygg & Anlegg