Solid årsresultat og et godt grunnlag for økt konkurransekraft

08.03.2024
Administrerende banksjef Bente Haldorsen Syre i Haugesund Sparebank kan melde om høy aktivitet og et godt årsresultat.
Foto: Eivind Jul Wibe Fiksdal, Appex.
Kommer regionen til gode.
Haugesund Sparebank kan se tilbake på et år med høy aktivitet og sterk utlånsvekst, og regnskapet viser et årsresultat etter skatt på kr. 154.800.000. Det gode resultatet gir banken et godt grunnlag for fremtidig satsing og sammenslåing med Tysnes Sparebank ifølge en pressemleding.

-Vi er opptatt av at vi sammen skal skape en ny og slagkraftig lokal sparebank der vi fortsatt skal opprettholde lokalbankperspektivet, markedsnærheten og korte beslutningsveier. Noe som er et stort fortrinn for oss som lokalbank og som vi opplever som viktig for våre kunder, ansatte, eiere og lokalsamfunnet, sier adm. banksjef Bente Haraldson Syre.

Målene med sammenslåingen av de to bankene er blant annet å gi økt konkurransekraft og økt tilstedeværelse. Sammenslåingen bygger opp under bankens strategi om å være tilgjengelig på hele Haugalandet og i Sunnhordland.

-Dette mener vi er viktig for en lokalbank, og vi åpnet derfor også i februar 2023 kontor i Etne. I tillegg har vi i 2023 styrket satsingen vår i Sveio, sier Syre.

Haugesund Sparebank skal være en bidragsyter for både privatpersoner og næringslivet i regionen. I tillegg har de stort fokus på samfunnsansvar.

-Deler av bankens overskudd går tilbake til innbyggerne, næringslivet, fellesskapet og samfunnet. Når vi nå legger bak oss et år med lønnsom og effektiv bankdrift, vil det komme regionen vår til gode gjennom betydelig støtte til blant annet kultur, idrett og næringsutvikling på Haugalandet, sier Syre.