Verden retter blikket mot Imenco

30.04.2021
-Nå skal vi trene godt og forberede oss på en ytterst krevende jobb, sier Geir Egil Østebøvik og Rune Bringedal i Imenco.
Tysvær-bedriften skal flytte vikingskipene på Bygdøy
Gammel viking-teknologi møter ny teknologi. Slik kan den nye kontrakten til Imenco oppsummeres.

Tysvær-selskapet har nemlig sikret seg en kontrakt utenom det vanlige.

Selskapet skal sikre og flytte vikingskipene fra Oseberg, Gokstad og Tune samt andre høyst verneverdige gjenstander fra det gamle til det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy. Vikingskipene utgjør kjernen i den norske vikingtidssamlingen, og er de tre beste bevarte vikingskipene i verden.

-Dette er en utfordrende jobb, som setter store krav til utstyr og medarbeidere. Prosjektet følges med argusøyne over hele verden, og kan åpne et nytt marked for oss om vi lykkes, sier eier og leder i Imenco, Geir Egil Østebøvik.

En internasjonal ekspertgruppe konkluderte i 2012 med at det ikke var forsvarlig å flytte skipene til Bjørvika. I stedet skal de flyttes fra museet på Bygdøy til et nytt museumsbygg vegg i vegg. Det samme skjer med tre eldgamle og skjøre sleder.

-Her kan vi ikke feile!

Statsbygg har tildelt kontrakten til en verdi av 70 millioner kroner. Arbeidet starter umiddelbart og skal være ferdig om tre år. Direktør for olje og gass i Imenco, Rune Bringedal ledet anbudsprosessen og presiserer viktigheten av å lykkes:

-Her kan vi ikke feile, sier han.

-Vi har ikke flyttet vikingskip før, men vi har flyttet mye annet spennende. Vi vinner kontrakten fordi vi har ekstremt flinke folk som har mye spesialkompetanse, sier han videre.

Han bekrefter at det kan være aktuelt å ta i bruk ny teknologi for første gang.

-Vi har kunnskap og avansert utstyr innen overvåking, vibrasjonsdemping, hydraulikk og mekanikk. Å flytte slike skjøre og flere tonn tunge konstruksjoner fra A til B krever presisjon og forsiktighet. Vi har ennå ikke hele oppskriften, men skal i samarbeid med Statsbygg jobbe oss fram til den optimale løsningen. Og så skal vi bygge støttefunksjoner og trene grundig på operasjonen i våre egne lokaler fram til vi skal starte selve flyttingen sommeren 2023, sier Bringedal

Leder i Maritimt Forum Haugalandet og Sunnhordaland, Sverre Meling Jr., påpeker hvor spesiell nyheten er.

-Det er utrolig kjekt at Imenco skal inn i dette prosjektet. Mye tyder på at Oseberg ble laget i vår region. At lokal kompetanse skal brukes til å flytte disse skipene er helt utrolig, kommenterer Sverre Meling Jr, som er tilstede på pressekonferansen.

Vikingskipene skal flyttes fra det gamle til det nye, snegleformede vikingmuseet på Bygdøy, som skal bygges vegg i vegg. (Illustrasjoner: AART Architects)
Teknologi