Vokser gjennom oppkjøp

03.12.2020
Begre Sag er en stor hyttebygger i fjellheimen mellom øst og vest. Her er modellen Grid Pluss
Berge Sag kjøper hyttefirma i Agder og jakter markedsposisjon på Østlandet

I over 100 år har Berge Sag levert kvalitetsboliger og hytter til det norske folk. Nå sikrer konsernet seg kontrollen over Eikås Hytter & Hus ved kjøp av aksjemajoriteten.

– Kjøpet er en del av vår satsning om å nå ut bredere i det norske hyttemarkedet, forteller konsernsjef i Berge Sag, Rolf L. Sjursen i en pressemelding.

Som Berge Sag, med hovedkontor i Ølensvåg, er også Eikås Hytter & Hus etablert og bygget opp i ei bygd, nærmere bestemt Eiken i Agder fylke. Siden 1998 har bolig- og hytteleverandøren levert produkter av høy kvalitet, skreddersydd etter kundens behov, med vekt på norske produkter og byggesett solid forankret i tradisjonell norsk byggeskikk.

Supplerer hverandre

Byggfirmaet i Eiken har levert hus og hytter i hele Norge, hovedsakelig sør for Trøndelag. Driftsinntektene til Eikås Hytter & Hus var i 2019 på 58 mill. kr.

– Vi har fått god dialog med Eikås, og nå ser vi selvsagt på ytterligere måter å videreføre og forsterke samarbeidet på. Våre produkter supplerer hverandre godt og tilfører hver av bedriftene både spisskompetanse og en utvidet produktkatalog, sier Sjursen.

Tredesign AS, som utvikler og produserer utvendige designprodukter til hytter og hus, både i privat- og proffmarkedet, følger også med i oppkjøpet.

Store ambisjoner

De lokale investorene som nå solgte seg ut av Eikås, var opptatt av at arbeidsplassene i firmaet ble bevart.

– Det er også vår plan, påpeker konsernsjefen.

Daglig leder i Eikås, Ole Dag Meland, har stor tro på at de nye eierne vil være med og bidra positivt til videre utvikling av Eikås Hytter & Hus.

Han bekrefter også at de ansatte eier 10 prosent av firmaet, og at alle blir med i fortsettelsen.
– Våre 12 ansatte, består av byggingeniører, teknikere med snekkererfaring og en arkitekt, vil fortsette å arbeide i lokalene våre i Eiken. I tillegg til anlegget i Eiken har vi også salgskontorer på Gol og i Kongsberg, med egne selgere som blir med videre. Eikås har også en flott visningshytte på Hellerudsletta utenfor Oslo.

Sterkere hus- og hytteleverandør

Meland informerer om at oppkjøpet ikke vil ha noen praktisk betydning for kunder av Eikås, annet enn at firmaet nå blir styrket som kundenes foretrukne leverandør av hus, hytter og utvendige designprodukter.
– Som et fremoverlent konsern med ambisjoner, trenger vi et bredere nedslagsfelt. Inntreden i Eikås Hytter & Hus er altså en del av en større strategisk prosess for å favne og tilby enda flere nordmenn våre kvalitetsprodukter, avslutter Sjursen i Berge Sag.

Berge Sag Gruppen AS (BSG)

Selskapet har røtter tilbake til 1888, og har virksomheter innen tomte- og boligutvikling, bygging av hus, hytter og næringsbygg, byggfornyelse samt salg av byggevarer.
BSG omsatte i 2019 for ca. 600 mill. kroner, og konsernet har rundt 175 ansatte.

Berge Sag er lokalisert på 12 lokasjoner fordelt utover Haugalandet, Edland, Vinje og i Grenland. Hovedkontoret ligger i Ølensvåg.

Styret i Berge Sag-Gruppen Holding AS

Daglig leder Rolf Louis Sjursen (f 1959)
Styrets leder Arne Førre (f 1946)
Nestleder Erling Berge (f 1960)
Styremedlem Lars Gunnar Berge (f 1970)
Styremedlem Per Olaf Berge (f 1961)
Styremedlem Rune Smestad (f 1954)
Styremedlem Terje Halleland (f 1966)
Styremedlem Halvor Urrang (f 1958)
Styremedlem Rune Selle Pedersen (f 1978)
Revisor Pricewaterhousecoopers AS
Kilde: Brønnøysundregistrene

Sum driftsinntekter 2019: 581 912′ NOK (2018: 450 592′ NOK)
Resultat før skatt 2019: 21 120′ NOK (2018: 17 149′ NOK)
Årsresultat  2019:15 904′ NOK (2018: 13 562′ NOK)
Ant. selskaper:    16

Rolf Sjursen var mangeårig styreleder i Næringsforeningen, her sammen med tidligere nestleder Hege Skogland Mokleiv.
Jobben min