Prestisjetungt teknologimiljø i Åkrehamn

01.03.2021
Et av regionens største er bedre kjent internasjonalt enn lokalt
Med en upåklagelig utsikt til havet, selve kjernebruksområdet til produktene som blir designet og kreert i den tidligere sildoljefabrikken, jobber 26 kloke hoder i Rental & Technology Services (RTS) med høyteknologiske løsninger som leveres over hele verden. Faktisk er de ledende på mange områder, de er et av regionens største elektronikkverksteder - og hovedkontoret ligger altså her i vår region. Nærmere bestemt på vestsiden av Karmøy, i Åkrehamn.

Gründere og eiere Freddy Knutsen og Odd Kåre Øygarden startet bedriften i 2002, og har nylig overlatt kapteinroret til Tore Hafte Staalesen som nå er administrerende direktør. Gründerne er fremdeles like aktive, men nå som forretningsutviklere.

”Petter Smart”

Og utviklingen er det ingenting å si på. Bedriften huser mange ‘Petter Smart’ som klekker ut alt fra verdensledende produkter og komponenter som skal brukes på 6.000 meters dyp, til enkle elektronikkanordninger som sparer tid og forenkler arbeidshverdagen. Det sistnevnte var noe av det første Tore Hafte Staalesen tok tak i da han begynte i januar.
- Små ting kan bety veldig mye, og alt som kan gjøre hverdagen bedre er en fordel, sier Staalesen. Han viser oss rundt avdeling for avdeling, og vi kan ikke unngå å tenke at her er det jammen orden i sysakene.
- Ja, orden er essensielt. At kundene slipper å vente for lenge – og dermed tape penger – krever at vi vet hvor alt er til enhver tid, slik at vi kan reagere raskt, sier den relativt nyslåtte direktøren for firmaet. Det er tydelig at han brenner for dette.

[caption id="attachment_184463" align="alignleft" width="4508"] - Dette var drømmen da jeg utdannet meg, sier Ivar Ersland, leder for Development & Engineering-avdelingen i RTS. Han har jobbet i bedriften i 10 år og stortrives.[/caption]

Det grønne skiftet

Staalesen brenner også for å dra teknologien over i nye markeder. Offshore vind, tang- og tarehøsting, oppdrettsnæringen. Bli med på det grønne skiftet. Bygge videre på merkevaren RTS og tilby kvalitetsprodukter og -tjenester til andre.

- Det er teknologien som skal redde verden til slutt, sier han engasjert, og viser oss samtidig en gul installasjon som er fortøyd i sjøen like utenfor bedriften.

- Dette er et lite bølgekraftverk. RTS er medeier i selskapet Sea Motion, som har patent på teknologien, og selve ideen kommer fra den lokale gründeren Hans Knutsen. Kraftverket skal produsere energi, gjerne langt til havs. Ikke til det vanlige strømnettet, men til eget bruk der vi er. Lade batterier til utstyr, for eksempel til undervannsdroner, forklarer han.

Internasjonal interesse

- Vi ser et stort potensial med dette, og har allerede fått signaler fra større internasjonale aktører som ønsker å være med på dette, sier han.

Internasjonale aktører har lenge brukt produktet Cube som er utviklet på Åkrehamn. Cube er en innretning med blant annet en sensor som sørger for at grunnstrukturen, en såkalt template, til undervannsinstallasjoner plasseres stabilt.

Staalesen har lang erfaring innenfor både undervannsteknologi og olje- og gassektoren. Han har også opparbeidet seg et stort nettverk gjennom årene.

- Det er nettverk som drar deg videre, og det som setter deg i posisjon. Dessuten er det viktig å aldri brenne broer, men vet aldri når man treffer på de det gjelder igjen, avslutter han.

Vi tenker at kompetansen, merkevaren og videreutviklingen er i de beste hender fremover, og at utvidelsen til nye, grønne markeder vil gå like smurt og ordentlig som bedriftsmaskineriet RTS er…

Teknologi