-Du skulle vært statsminister

14.10.2021
Jan Christian Vestre blir næringsminister i ny regjering. Her avbildet under et innlegg i regi av Næringsforeningen på Høvleriet tidligere i år. FOTO: Nenad Zecevic
Det sa en av foredragsholderne fra scenen på Haugalandskonferansen 2018. Til han som er blitt næringsminister...

Antropologen Anna Kirah ble så begeistret for Jan Christian Vestres retorikk og ideer at hun umiddelbart så en statsmann i den spebygde haugesunderen som hadde ført ordet før henne. Slik er det ikke gått- ennå! Men i dag ble Vestre høytidelig utnevnt til ny næringsminister i Jonas Gahr Støres nye mindretallsregjering.

Vestre har lenge erklært seg som en svoren Haugesunds-patriot og har flere ganger gjestet Næringsforeningen. Det er definitivt ingen ulempe at han har god kunnskap om regionen når han nå tiltrer en s'rdeles interessant og utfordrende politisk posisjon.

Statsministeren selv pekte på Utøya når han foretok presentasjonen av statsrådlista.

– Vi får to statsråder som var på Utøya 22. juli, og som var med på å ta AUF og Arbeiderpartiet videre. De var partibyggere. De er byggere i dette landet politisk, de har viet sitt liv til det. Og for oss så er det å se både lyden og uttrykket av en ny generasjon i denne regjeringen en inspirasjon i den oppgaven vi går løs på, sa han.

Det er kunnskapsminister Tonje Brenna (33) og næringsminister Jan Christian Vestre (35) som har bakgrunn fra Utøya. I tillegg er det flere fra Utøya-generasjonen blant de nye statssekretærene.

– Når disse flotte, unge politikerne har med den bakgrunnen, så opplever jeg at vi er kommet et viktig steg videre. Og det er jeg veldig stolt av, sa Støre.

Jan Christian Vestre var forøvrig politisk rådgiver for nærings- og handelsminister Trond Giske i 2013

Jan Christian Vestre er haugesundspatriot. Her intervjues han av Bernt Jæger under en episode av FRAMsnakk i vår.