Gir gass i havvind

04.11.2021
Tor Otto Lohne og Jan Heiberg (t.h.) er sentrale aktører i etableringen av et konsortium som skal kjempe om å få bygge ut havvind utenfor Utsira.
Thor Otto Lohne og Jan Heiberg har satset på utleie av gassrør og gassterminaler til oljeselskaper. Nå går de inn i havvind sammen med internasjonale giganter.
De to haugalendingene startet i 2018, sammen med to andre andre Statoil-veteraner, et nytt selskap med formål å investere i norske gassrør og -terminaler. North Sea Infrastructure (NSI) eier nå en betydelig andel av gasseksportanlegget Nyhamna i Møre og Romsdal (13.7 %) og fraksjoneringsanlegget Vestprosess (23 %) ved Kollsnes i Øygarden utenfor Bergen.

Sentral i satsingen er også stordabuen Peder Sortland, som har base i Stavanger. De tre har sammen med selskapet Valinor etablert selskapet Norsk Havvind og går inn i et konsortium med to av verdens største energiselskaper for å bli med i konkurransen om å bygge havvind på to offshoreområder i Sør-Norge. Norge har tilbudt lisenser på totalt 4.500 megawatt havvind i området Sørlige Nordsjø II som er egnet for bunnfast havvind, og Utsira Nord som er egnet for flytende havvindprosjekter.

Styreformann
Et stjernelag av internasjonale selskaper har allerede meldt sin interesse, som Equinor, Norsk Hydro, BP, RWE og Ørsted.
Nå melder også TotalEnergies og Iberdrola seg på i kampen, sammen med Norsk Havvind. Dette selskapet eies hovedsaklig av Valinor AS, et investeringsselskap kontrollert av en veteran innen vindkraftbransjen, Lars Helge Helvig. Trioen Sortland, Lohne og Heiberg har en mindre eierpost hver i Norsk Havvind
Norsk Havvind er nystartet og våre lokale aktører er sentralt plassert i ledelsen. Peder Sortland er administrerende direktør og Jan Heiberg COO (chief operating officer). Thor Otto Lohne fungerer som styreformann.

Over hele verden
TotalEnergies utvikler allerede en portefølje av havvindprosjekter over hele verden med en total kapasitet på mer enn 6 gigawatt, hvorav 2/3 er bunnfaste og 1/3 er flytende. Disse prosjektene er lokalisert i Storbritannia (Seagreen-prosjektet, Outer Dowsing, Erebus), Sør-Korea (Bada-prosjektet), Taiwan (Yunlin-prosjektet) og Frankrike (Eolmed-prosjektet).
Selskapet har også vært kvalifisert til å delta i anbudskonkurranser i USA, Storbritannia, Frankrike, Danmark og Norge. TotalEnergies er et globalt multi-energiselskap med 105.000 ansatte.

Iberdrola er et av verdens største energiselskaper. Konsernet leverer energi til nesten 100 millioner mennesker i dusinvis av land. Med en arbeidsstyrke på mer enn 37 000 og eiendeler på over 122,5 milliarder euro, oppnådde selskapet i 2020 en omsetning på 33 milliarder euro og et nettoresultat på over 3,6 milliarder euro.

Dette er NSI
  2020 2019 2018
Sum driftsinntekter 632 383 334 382 68 740
Driftsresultat 385 964 191 769 21 100