"Vakuum" i lovverket

23.09.2021
Senior Manager/advokat i Deloitte, Kjartan Hjorteland, var blant foredragsholderne på frokostkurset.
Regelverk rundt havvind må på plass!
Mens det blåste opp til liten storm langs kysten rettet Næringsforeningen og Deloitte fokus på regelverket rundt vind - nærmere bestemt storskala havvindsatsing.

En gruppe Deloitte-advokater utforsket avtaleverk, skatt og avgift tilknyttet havvindproduksjon i Norge og i utlandet. Her kom det tydelig frem at politikerne har en jobb å gjøre i lovarbeidet fremover.

-Ta for eksempel ekstern finansiering som offshore-prosjekter ofte er avhengig av. Dette skal ifølge dagens lovverk finansieres og bindes opp med pant i driftsmidler og konsesjon. Men i dag er det ingen hjemler som gjør at det kan tas sikkerhet i pant på en vindmølleutbygging, sier en av foredragsholderne, senior manager/advokat i Deloitte, Kjartan Hjorteland.

-Her er det åpenbart et vakuum i lovverket, sier han.

Basert på fremgangen rundt regelverk og konsesjonsprosesser estimerer Hjorteland det at den første vindmøllen på Utsira ikke vil bli fsatt i drift før om rundt 10 år.

-Da trenger vi åpenbart et regelverk. Det kommer nok i god tid før det, forsikrer han salen.

Samtlige foredragsholdere oppfordret bedrifter til å bruke tiden godt for å posisjonere seg inn til det nye markedet.

-Innen 2030 skal en tredjedel av energibehovet i EU komme fra havvind. Her er det store muligheter for eksport, og ikke minst en lokal leverandørindustri, Hjorteland.

Frokostkurset ble arrangert i forbindelse med nyskapningsuka.

Energi