Stor kamerakontrakt for Imenco

21.01.2022
Driftsdirektør for Europa-regionen i DeepOcean, Erik M. Hauge (t.h.) og salgsleder i Imenco, Inge Ivesdal, fotografert ved Edda Fauna på basen på Killingøy i Haugesund. (Foto: Imenco)
Imenco har inngått sin hittil største enkeltkontrakt i markedet for undervannskamera med subseaselskapet DeepOcean.

Begge selskaper holder til på Haugalandet og er store aktører nasjonalt og internasjonalt i sine markeder. Kontrakten omfatter leveranse av 96 undervannskameraer, som DeepOcean skal montere på sine fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV‘er) i løpet av de neste tre årene.

- Dette er kameraer som er utviklet av Imenco, og som kan overføre bilder og videoer digitalt med høy kvalitet og uten vesentlig tidsforsinkelse. Vi har jobbet tett med DeepOcean over flere år, og er svært glad for å ha landet denne store og verdifulle kontrakten, sier salgsleder Inge Ivesdal.

Verdensledende

Produksjon og salg av avanserte undervannskamera og annen undervannselektronikk er blitt en viktig del av Tysvær-bedriftens portefølje, og Imenco er nå verdensledende i dette markedet. Etterspørselen er særlig stor i USA og Storbritannia, i tillegg til Norge. Samlet omsetter denne delen av virksomheten for over 100 millioner kroner, og rundt 80 av selskapets vel 300 ansatte er engasjert i utvikling, produksjon og salg av kamerateknologi fra basene i Haugesund, Aberdeen og Lafayette (USA).

- Vi jobber kontinuerlig med innovasjon sammen med våre kunder, og er nå dypt involvert i neste utviklingssteg. Nå får vi endelig betalt for mange års utvikling av morgendagens kamerateknologi, og vi venter spent på fortsettelsen, sier administrerende direktør Rune Bringedal i Imenco.

Positivt

Driftsdirektør for DeepOceans Europa-region, Erik Hauge, sier at det er veldig positivt å kunne inngå denne kontrakten med et lokalt selskap som Imenco.

- Dette er med på å styrke Haugalandets sterke posisjon som subsearegion. Gjennom en treårsperiode vil vi nå bytte ut alle våre undervannskamera på ROV’ene med et fremtidsrettet kvalitetsprodukt, som vil styrke vår konkurranseevne, sier Hauge.

Teknologi